Diplomit
Jokainen oppilaskuntatoimija ansaitsee kiitoksensa, niin opettaja kuin oppilas.
Lataa diplomipohja koneellesi, täydennä tarvittavat tiedot ja tulosta.
Lomakkeet ja pohjat
Power point -esitys ideoista, miten oppilaskunnan hallitus voitaisiin valita.
Oppilaskunnan hallituksen valinta
Arviointilomake, alakoulu
Taustatiedot alakoulu
Arviointilomake, yläkoulu
Taustatiedot yläkoulu
Lasten elinympäristön lapsiystävällisyyttä kartoittavat kyselylomakkeet ja taustatiedot alakouluun ja yläkouluun
Kts. myös Arviointiohjeet ohjaajalle
Oppilaskuntatoiminnan itsearviointimateriaali
Materiaali on tarkoitettu arvioinnin tueksi, kun pohditaan miten oppilaskunnat voivat vaikuttaa asioihin kouluissaan. Se soveltuu sekä rehtorien, ohjaavien opettajien että oppilaskunnan käyttöön.
Kaavio, jonka avulla havainnollistat oppilaille vaikuttamistoiminnan etenemistä. Tuotettu Opetushallituksen rahoittaman Osallisuutta oppimassa -täydennyskoulutuksen yhteydessä.
Avuksi oppilaskuntatoiminnan jatkuvaan kehittävään arviointiin. Tuotettu Opetushallituksen rahoittaman Osallisuutta oppimassa -täydennyskoulutuksen yhteydessä.
Oppilaille tarkoitettu esite, jota voi käyttää oppilaskuntatoiminnan näkvyyden ja houkuttelevuuden nostattamiseen.
Turvallista ryhmää rakentamaan -impulssit
Impulssit ovat harjoituskortteja, joiden tarkoitus on auttaa ryhmän rakentumista ja turvallisuuden tunteen kehittymistä läpi lukuvuoden.
Unelmoi ja kokeile -ideointityökalu
Unelmoi ja kokeile -pelialusta
Unelmoi ja kokeile -kortit ja pelilauta ovat osa Yhteisöllisyys, koulu ja älykkäät palvelut -hankkeessa syntynyttä ”unelmoi ja kokeile” -ideointityökalua. Kokeilusuunnitelmaa voi soveltaa oppilaskunnan hankkeiden ideointiin ja toteutukseen. Lue myös
Vuosikellot
Malli oppilaskuntatyön suunnittelusta vuositasolla.
Vuosikellopohja Omaoppilaskunta-sivun ilmeellä. Koko A4.
Vuosikellopohja Omaoppilaskunta-sivun ilmeellä. Koko A3.
Mallilan koulun vuosikello 2018
Mallilan koulun vuosikello.
Oppilaskuntatoiminnan vuosikello. Tuotettu Opetushallituksen rahoittaman Osallisuutta oppimassa -täydennyskoulutuksen yhteydessä.
Oppaat ja ideat
Aktivt deltagande – elevkåren i skolans vardag
Handboken innehåller praktiska exempel på elevkårsverksamhet, barns tankar och erfarenheter om påverkan samt tankar kring vad elevkårsverksamheten syftar till och i vilka sammanhang den ingår.
Lasten elinympäristön lapsiystävällisyyttä kartoittavien kyselylomakkeiden ohjeet ohjaajalle
Hyviä käytännön työkaluja kouludemokratian ja osallisuuden edistämiseen. Tuotettu Finlands Svenska Skolungdomsförbundin Demokrati i skolan -projektissa. Ohessa muutama poiminta suomennettuna.
Kouluviihtyvyyden parantaminen
Opettajankokouksen oppilasedustajat
Loppuvuodesta 2015 OmaOppilaskunta.fi-sivustolla olleen ideakilpailun satoa.
Kauhia Kakku – oppilaskunnan hyviä käytänteitä
Aivan kaikkea ei tarvitse keksiä itse. ”Kauhia Kakku – oppilaskunnan hyviä käytänteitä” raottaa erilaisia toimintatapoja ja -malleja, joita oppilaskuntatyössä on onnistuneesti käytetty ympäri Suomea.
Kuulun – Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen
Opas on suunnattu ensisijaisesti perusasteen 5.–9. luokkien opetukseen. Harjoituksia voi hyödyntää monenlaisten nuorten ryhmien kanssa.
Meidän juttu – nuoret tapahtuman järjestäjinä
Kaikki tarvittava tieto tapahtumien järjestämiseen yhdessä nuorten kanssa
Nuorten oma kehittämisesitys -työpaja
Työpaja tarjoaa helpon ja toimivant tavan osallistaa nuoria heihin liittyvissä asioissa koulussa.
Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin
Kouluissa vaikuttaa monenlaisia ryhmiä, joista oppilaskunta ja sen pienryhmät muodostavat vain osan. Tästä oppaasta löydät tietoa ryhmäilmiöistä ja ryhmistä koulumaailmassa.
Oma oppilaskunta osaa – opas oppilaskuntatoimintaan
Materiaalipaketti oppilaskuntatoiminnan vakiinnuttamisen avuksi. Peruspilareiden ympärille on helppo rakentaa toimiva kokonaisuus ja muokata käytänteet omaan oppilaskuntaan parhaiten sopiviksi.
Oppaan lomakkeet
Oppilaskunnan tilikirjan malli
Materiaali yläkouluikäisten ottamisesta mukaan toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Materiaali esimerkkinä toimii terveydenedistämistyö.
Opas demokratiakasvatukseen: Sinä olet demokratiakasvattaja
Demokratiakasvatuksen tueksi on julkaistu opas, joka vahvistaa kasvattajien ‒ niin opettajien kuin ohjaajien – osaamista osallisuuden ja vaikuttamisen edistämisessä sekä tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja demokratiakasvatukseen.
Opas nuorten kanssa ideointiin
NOT -hankkeessa tuotetussa oppaassa esiteltävä ideapajamalli sopii hyvin käyttöön myös peruskoulun oppilaskuntatoimintaan.
Oppilaskuntatoiminnan_ohjaajan_opas
Kirjassa avataan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja sen tehtäviä oppilaskunnan edustajana.
Lukioiden opiskelijakunnille suunnattu opas, josta kuitenkin ammennettavissa hyvää tietoa myös peruskoulun oppilaskuntien toimintaan.
Planin artikkelikokoelma tarjoaa kouluille eväitä perusopetuksen uusien opetussuunnitelmien käytännön toteutukseen. Osallisuutta käsitellään sekä teoreettisesta että käytännönläheisestä näkökulmasta kartoittaen mm. mitä oppilaiden osallisuus koulutyössä merkitsee.
Osallistuva oppilas, yhteisöllinen koulu – toimivan oppilaskunnan opas
Opetusministeriön julkaisema perusopas oppilaskuntatoiminnasta. Kattavasti ja jäsenneltynä tietoa ruohonjuuritasolta yleisempään toimintaan.
Salppurin malli. Koulunuorisotyö edistää oppilaiden osallisuutta
Opinkirjon julkaisema kuvaus lahtelaisen Salpausselän koulun mallista, jossa oppilaskunnan ohjaava opettaja tekee yhteistyötä koulussa toimivan nuorisotyöntekijän kanssa tavoitteena edistää koulun kaikkien oppilaiden äänen kuulumista.
Koottuna asioita, joita oppilaskunta voi toteuttaa ja joihin voi vaikuttaa.
Turvallisen ryhmän rakentaminen ammatillisissa oppilaitoksissa
Ammatillisiin oppilaitoksiin suunnattu materiaali sisältää paljon käyttökelpoista tietoa ja käytäntöjä myös peruskouluun. Teoriataustaa ja harjoituksia turvallisen ryhmän rakentamiseen ja tukemiseen.
Ohje YKÄ -hankkeen ideointi- ja toteutusteemoihin.
Vaikuttavasti mukana – oppilaskunta koulun arjessa
Oppaaseen on koottu käytännön esimerkkejä oppilaskunnan toiminnasta, mukana olleiden lasten kokemuksia ja ajatuksia siitä, mihin oppilaskuntatoiminta liittyy ja mihin sillä pyritään.
Vilken pärs – god praxis i elevkåren
Publikationen innehåller god praxis från elevkårerna i olika delar av Finland. Den presenterar beprövande tillvägagångssätt både i små vardagsrutiner och i hanteringen av större ärenden.
Yks, kaks toimimaan – tehtävapaketit vaikuttamisesta
Oppisisältöjä ja tehtävapaketteja vaikuttamisen teemasta. Sopii hyvin vedettäväksi paitsi luokille myös oppilaskunnille vaikuttamisharjoitteina.