Toimintaedellytysmittari pyrkii kuvaamaan, millaisia mahdollisuuksia oppilaskunnalla on vaikuttavaan toimintaan.
Artikkeli
Toimintaedellytysmittari on luotu yhdessä tamperelaisen Arttu Vuoren kanssa.
Hyödynnä mittaria yhdessä oppilaskunnan hallituksen jäsenten kanssa erityisesti oppilaskunnan toimintaedellytysten kehittämisessä.
Pohtikaa myös konkreettisia asioista, miksi toimintaedellytyksen taso on valittu. Voitte hyödyntää näitä asioita, kun suunnittelette oppilaskunnan toiminnan ja toimintaedellytysten parantamista.
Vihjeitä tulosten tulkintaan
Mikäli vähintään 10 toimintaedellytystä täyttävät “ toteutuu erinomaisesti” -kriteerit,
oppilaskunnan toimintaedellytykset ovat erinomaiset.
Onnittelut! Erinomainen oppilaskunta toimii siten, että jokainen koulun oppilas voi osallistua jollain tavalla sen toimintaan. Yhdenvertaisuudella luodaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Ohjaavan opettajan rooli on kannustava mahdollistaja. Oppilaskunnan toiminta tapahtuu nuorilähtöisesti ohjaavan opettajan ohjauksessa. Toiminta on suunnitelmallista ja oppilaskunnalla on aidosti vaikuttavia osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia koulun sisällä, kuten puhe- ja läsnäolo-oikeus opettajainkokouksissa.
Mikäli vähintään 8 toimintaedellytystä täyttävät “toteutuu hyvin” -kriteerit,
oppilaskunnan toimintaedellytykset ovat hyvät.
Erinomainen oppilaskunta toimii siten, että jokainen koulun oppilas voi osallistua jollain tavalla sen toimintaan. Valitkaa toimintaedellytysten kehityskohteeksi asia, joka mielestänne on ensisijaisen tärkeä oppilaskunnan toimintaedellytysten osalta
Mikäli vähintään 5 toimintaedellytystä täyttävät “toteutuu kohtalaisesti” -kriteerit,
oppilaskunnan toimintaedellytykset ovat kohtalaiset.
Erinomainen oppilaskunta toimii siten, että jokainen koulun oppilas voi osallistua jollain tavalla sen toimintaan. Miettikää yhdessä oppilaskunnan hallituksen ja ohjaavan opettajan kanssa parannuskohteet. Tehkää yhdessä toimintasuunnitelma muistaen, että kaikkea ei voi parantaa kerralla. Valitkaa tärkeimmät ja viestikää näistä koko kouluyhteisössä oppilaille, opettajille, rehtorille ja huoltajille.
Mikäli vähintään 2 toimintaedellytystä täyttävät “toteutuu huonosti” -kriteerit,
oppilaskunnan toimintaedellytykset ovat huonot.
Erinomainen oppilaskunta toimii siten, että jokainen koulun oppilas voi osallistua jollain tavalla sen toimintaan. Miettikää yhdessä oppilaskunnan hallituksen ja ohjaavan opettajan kanssa miten voitte yhdessä parantaa toimintaedellytyksiä. Tehkää yhdessä toimintasuunnitelma. Valitkaa tärkeimmät ja viestikää näistä koko kouluyhteisössä oppilaille, opettajille, rehtorille ja huoltajille.