Siirry sisältöön

Oppilaiden ääni kuuluviin koulun päätöksenteossa.

Artikkeli

Oppilaskunnan hallituksen edustajat osallistuvat koulun toimielinten ja työryhmien työskentelyyn kutsuttuina kokemusasiantuntijoina, näin oppilaskunnan ääni tulee paremmin kuuluviin koulun päätöksenteossa.

Oppilaskunnan hallituksen edustajat koulun sisäisiin toimielimiin ja työryhmiin valitaan oppilaskunnan hallituksen kokouksessa esimerkiksi suljetulla lippuäänestyksellä. Jokaisella halukkaalla ehdokkaalla on oikeus pitää itsestään lyhyt esittelypuheenvuoro, miksi juuri hän olisi paras tähän kyseiseen edustustehtävään.

Monissa suomalaisissa kouluissa on otettu oppilaskunnan hallituksen edustajat mukaan koulun sisäisten toimielinten ja työryhmien työskentelyihin kokemusasiantuntijoina. Tämä antaa lapsille ja nuorille konkreettisen mahdollisuuden päästä osallistumaan ja vaikuttamaan koulun päätöksenteossa. Näin nuoret saavat itse kertoa, mitä heillä on sanottavanaan.

Lisäksi mahdollisuus osallistua koulun toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja toteutukseen on merkittävä asia ja yksi tapa toteuttaa demokratiakasvatusta. Työskentelyyn osallistumalla oppii monia merkittäviä taitoja, jotka ovat hyödyksi myös myöhemmässä elämässä.

Tärkeintä kuitenkin oppilasedustajien puhe- ja läsnäolo-oikeudessa koulun sisäisessä organisaatiossa on oppilaiden äänen esille tuominen heitä itseään koskevissa asioissa. Jo pelkkä mahdollisuus lausua oppilaita koskevista asioista on osallisuuden kokemuksen kannalta tärkeää.

On hyvin olennaista, että oppilaat kokevat saavansa äänensä kuuluviin kouluympäristössä, jolloin myös yleinen kouluviihtyvyys voi parantua.

Osallisuuden kokemuksen mahdollistamiseen voi koulun puolelta olla vaikuttamassa siten, että oppilaiden näkökulmat ja esille nostamat asiat oikeasti otetaan huomioon. Näennäiset osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet ovat yhtä tyhjän kanssa.

Otetaan kaikki hyöty irti siitä mahdollisuudesta, että oppilaat ovat mukana päättämässä oman koulunsa asioista.

Kannustavia esimerkkejä oppilasedustajien mukaan ottamisesta

  • Oppilaat pääsevät vaikuttamaan koulun toimintaan konkreettisesti
  • Oppilailla on mahdollisuus oppia esittämään perusteltuja näkemyksiä
  • Oppilaat tuovat työskentelyyn uudenlaista ja raikasta näkökulmaa
  • Oppilaat saavat osallistumis- ja vaikuttamiskokemuksia
  • Kouluviihtyvyys paranee, kun otetaan oppilaiden näkökulmat aidosti huomioon
  • Koulun yhteisöllisyys toteutuu, kun kaikkien ääntä kuunnellaan
  • Oppilaat oppivat keskustelemaan omasta kokemuksestaan ja huomioimaan myös muiden näkemyksiä asiasta