Hallituksen jäsenten erilaiset roolit
Oppilaskunnan hallituksen jäsenillä on erilaisia tehtäviä ja rooleja. Oppilaiden yhteistyötä tukee ryhmäyttäminen.
Artikkeli
Oppilaskunnan hallituksen jäsenten tehtävät ja roolit
Vastuutehtävät helpottavat hallituksen työskentelyä
Hallituksen kauden alkaessa hallitus pitää järjestäytymiskokouksensa, jossa päätetään hallituksen jäsenten tehtävistä. Samalla voidaan keskustella muidenkin vastuutehtävien perustamisesta. Jos ehdokkaita on enemmän kuin yksi, järjestetään vaali. Jokaisella ehdokkaalla on mahdollisuus pitää lyhyt esittelypuheenvuoro, miksi juuri hän olisi paras ehdokas tähän kyseiseen tehtävään.
Oppilaskunnan hallituksen jäsenet toimivat eri rooleissa ja tehtävissä. Seuraavassa esitellään muutamia yleisimpiä rooleja, mutta hallituksen jäsenten roolit kannattaa aina jakaa oman oppilaskunnan tarpeisiin parhaiten sopivasti ja rooleja voi keksiä tarpeen mukaan myös lisää tai vastaavasti yhdistää.
Oppilaskuntatoimintaan voi osallistua myös esimerkiksi erilaisten toimintaryhmien jäsenenä. Jokainen toimija ansaitsee kiitoksen ja diplomin osallistumisestaan.
Puheenjohtaja:
- Valmistelee esityslistan kokoukseen yhdessä varapuheenjohtajan, sihteerin ja ohjaavan opettajan kanssa
- Kutsuu hallituksen kokouksen koolle
- Johtaa kokousta ja jakaa puheenvuorot
- Edustaa oppilaskuntaa koulun ulkopuolisissa tilaisuuksissa
- Tekee edunvalvonta – ja vaikuttamistyötä yhdessä muun hallituksen kanssa
- Toimii yhteistyössä opettajakunnan ja rehtorin kanssa
- Tapaa koulun johtoa säännöllisesti
Varapuheenjohtaja:
- Tukee puheenjohtajaa
- Valmistelee hallituksen kokousten esityslistat yhdessä puheenjohtajan ja sihteerin kanssa
- Hoitaa puheenjohtajan tehtävät tämän ollessa estynyt
Sihteeri:
- Laatii yhdessä puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja oppilaskunnan ohjaavan opettajan kanssa kokousten esityslistat, pöytäkirjat tai muistiot
- Hoitaa esityslistojen, pöytäkirjojen ja tai muistioiden julkaisemisen kaikille koulun oppilaille yhteistyössä ohjaavan opettajan kanssa
- Toimii kokousten sihteerinä
- Arkistoi pöytäkirjat tai muistiot yhdessä ohjaavan opettajan kanssa
Taloudenhoitaja tarvittaessa:
- Valvoo yhdessä ohjaavan opettajan kanssa oppilaskunnan taloutta, sen kehitystä ja varainkäytön tarkoituksenmukaisuutta
-
Kertoo hallituksen kokouksissa oppilaskunnan taloudellisen tilanteen
- Seuraa aktiivisesti hallituksen taloudellista toimintaa yhdessä ohjaavan opettajan kanssa
-
On päävastuussa talousarvion ja talouskertomuksen tekemisestä yhdessä muun hallituksen kanssa.
Tiedottaja tai viestintävastaava:
- Vastaa oppilaskunnan hallituksen esityslistojen ja pöytäkirjojen esille laittamisesta esim. ilmoitustaululle tai oppilaskunnan omalle nettisivulle
- Huolehtii oppilaskunnan ilmoitustaulusta ja/tai nettisivusta sekä niiden ajanmukaisuudesta
- Viestii oppilaskunnan hallituksen toiminnasta, tapahtumista ja vaikuttamisesta
- Huolehtii hallituksen päätösten ja oppilaskunnan asioiden ja tapahtumien tiedottamisesta
- Ylläpitää hallituksen sosiaalista mediaa, kuten Instagramia
- Tiedottaa keskusradiossa ja tehdä tarvittaessa tiedotusjulisteita koulun käytäville
Oppilaskunnan hallituksen toiminnasta viestiminen on todella tärkeää.
- on päävastuussa tapahtumien järjestämisestä
- esittelee tapahtumien ajankohtaista tilannetta hallituksen kokouksissa
- suunnittelee, valmistelee ja on toteuttamassa tapahtumia koko koulun väelle
- huolehtii tapahtumaviestinnästä yhdessä viestintävastaavan kanssa
- voi tarvittaessa koota tapahtumatyöryhmän kaikista kiinnostuneista koulun oppilaista, jotka haluavat järjestää tapahtumia
- on päävastuussa hallituksen tekemästä edunvalvonta- ja vaikuttamistyöstä yhdessä hallituksen puheenjohtajan kanssa
- huolehtii siitä, että oppilaiden ääni tulee kuuluviin koulun sisäisessä ja ulkoisessa päätöksenteossa
- voi kirjoittaa kannanottoja ja mielipidekirjoituksia oppilaiden tärkeiksi kokemista asioista
- voi edustaa oppilaskunnan hallitusta koulun sisäisten toimielinten ja työryhmien kokouksissa kuten opettajainkokouksissa
Yhteistyövastaava:
- vastaayhteistyön tekemisestä oppilaskunnan hallituksen ja koulun ulkopuolisten toimijoiden, kuten vanhempainyhdistyksen sekä kunnan ja hyvinvointialueen nuorisovaltuustojen kanssa
- voi pyrkiä löytämään yhteistyökumppaneita koulun lähellä sijaitsevista yrityksistä ja yhdistyksistä.
Yhteistyön avulla on mahdollista myös tehdä varainhankintaa, jota kannattaa suunnitella yhdessä taloudenhoitajan ja ohjaavan opettajan kanssa.
Kokousvastaava:
- Järjestää kokoustilan pöydät/pulpetit ja tuolit ennen kokousta sopivaksi ryhmäksi, ja huolehtii tilan järjestyksen palauttamisesta kokouksen jälkeen
- Huolehtii kokoukseen tarvittavat paperit, tussit jne.
Luokan edustajat/luottamusoppilaat:
- Kysyvät aktiivisesti muiden oppilaiden näkemyksiä, edustavat kaikkia luokan oppilaita
- Toimivat luokan asioiden välittäjinä ja ovat tärkeä linkki luokan ja oppilaskunnan hallituksen välillä: luokan edustajan kautta kaikki oppilaat voivat vaikuttaa koulun asioihin
- Neuvottelevat ja vievät viestiä luokkansa oppilailta oppilaskunnan kokoukseen sekä tuovat kokouksista viestiä luokkiin
- Osallistuvat aktiivisesti kokouksiin
Muut tehtävät:
- Muita hallituksen jäsenten tehtäviä voidaan luoda koulukohtaisesti ja tarpeen mukaan. Asiasta voi keskustella kauden alkaessa hallituksen järjestäytymiskokouksessa. Lisäksi jos kauden kuluessa huomataan tarvetta jonkun tehtävän perustamiselle, voi hallituksen kokous päättää asiasta.
Esimerkkejä muista rooleista: Tilavastaava ja kahvilavastaava
Ota avuksesi Roolikortit, joiden avulla voitte pohtia vastuutehtävien kirjoa. Voit hyödyntää kortteja myös siten, että niiden avulla pohditte, millaisia taitoja eri vastuutehtävissä tarvitaan.
Ryhmäytyminen
On tärkeää saada niin luokka kuin oppilaskunnan hallitus toimimaan ryhmänä ja luoda turvallinen ilmapiiri kaikille. Ryhmäytymistä voidaan edistää erilaisilla harjoituksilla.
Oppilaskunnan hallitus on yksi koulun sisäisistä ryhmistä. Oppilaskunnan jäsenet eivät yleensä tunne toisiaan etukäteen, he ovat eri-ikäisiä ja heiltä puuttuvat arkipäiväiset kontaktit toisiinsa. Voi olla, että ryhmä näkee toisiaan vain oppilaskunnan hallituksen kokouksissa. Ryhmäytymisen merkitystä ei voi liioitella, ja siihen kannattaa panostaa lukuvuoden alussa.
Ryhmän kehitysvaiheet jaetaan yleisesti muodostumis-, kuohunta-, normeista sopimis-, suoritus- ja lopetusvaiheisiin. Oppilaskunnan hallituksen ryhmädynamiikkaan liittyvä haaste on se, että ryhmä kokoontuu suhteellisen harvoin. Joskus oppilaskunnan hallituksen odotetaan toimivan suoritukseen pystyvänä ryhmänä liian pian ilman ryhmän kehittymisvaiheen läpikäymistä.
Ryhmädynamiikan kannalta olisi hyvä, mikäli ohjaaja havaitsi sen, missä kehitysvaiheessa hallitus kulloinkin on ja pystyisi valitsemaan sen mukaisesti toiminnallisuutta edistävät tavat. Harjoitteita löytyy esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton materiaaleista Kuulun – Välineitä ryhmän toiminnan tukemiseen (PDF).
Hyvin toimivalla ryhmällä on yhteinen päämäärä ja yhteiset pelisäännöt toiminnalle. On tärkeää saada niin luokka kuin oppilaskunnan hallitus toimimaan ryhmänä ja luoda turvallinen ilmapiiri kaikille.
Turvallinen ryhmä koostuu luottamuksesta, hyväksynnästä, tuen antamisesta ja sitoutumisesta yhteiseen päämäärään. Toimiva ja turvallinen ryhmä ei synny itsestään vaan ryhmän ohjaajan määrätietoisella toiminnalla. Ohjaajan kannattaa muistaa myös se, että hän on osa ryhmää, eikä siis voi tarkastella toimintaa pelkästään ulkopuolisin silmin. Opettajalla on koulussa yleisesti ollut vahva ja näkyvä rooli koulutyön organisoinnissa. Ohjaajana opettajan olisi kyettävä irrottautumaan liiallisesta hallinnan tunteesta ja pyrkiä sietämään myös epävarmuutta.
Lue lisää ryhmän toiminnasta
Oivalluksia ryhmästä – pintaa syvemmälle koulun ryhmäilmiöihin (PDF)